Faculty
Adnan MAALAOUI

Adnan MAALAOUI

Associate Professor
Summary
Adnan Maalaoui is the Head of the chair Entrepreneurship and diversity at Paris School of Business. His research mainly focuses on issues of entrepreneurship, and in particular disadvantaged entrepreneurs (elderly, immigrant, disabled entrepreneurs, etc.) He works on topics such as: entrepreneurial intention and the cognitive approach to entrepreneurship. He mainly applies thosequestions to cases of diversity and social entrepreneurship. Adnan Maalaoui is the author of 20+ articles published in academic journals; he also authored articles published in professional journals, and in edited books. Adnane is also the author of a series of French speaking MOOCs on entrepreneurship.

Profile

Degree

  • Doctorate, Business Administration, Management (graduated in 2009)

Teaching department

  • Management and Strategy

Research department

  • Strategy and Management

Chair department

  • Entrepreneurship and Sustainable Business

Expertises

Entrepreneurship
Entrepreneurship

Publications

Scientific Article
Title Authors Source Date
How social entrepreneurs manage resource constraints? a study of innovative bricolage Adnan MAALAOUI, mariem RAZGALLAH, olfa ZRIBI International Journal of Foresight and Innovation Policy 07/2017
Entrepreneurial Intention through the Cognitive Psychology Approach: Past, Present and Future Research Rony GERMON, Adnan MAALAOUI Revue de l'Entrepreneuriat 06/2017
Social entrepreneurship, age and gender: toward a model of social involvement in entrepreneurship Adnan MAALAOUI, séverine LE LORANE, Léo DANA international journal of entrepreneurship and small business 01/2017
Expanding location advantages from agglomeration: a legitimacy perspective of global location portfolios in the electric vehicle industry Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Aubry SPRINGUEL International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management 11/2015
La transposition du modèle Sirmon et Hitt dans le champ de l’entrepreneuriat des jeunes Adnan MAALAOUI, Emna BACCARI La Revue des Sciences de Gestion 09/2015
Contextual and cultural determinants of entrepreneurship in pre- and postrevolutionary Adnan MAALAOUI Journal of Small Business and Enterprise Development 01/2015
How high-tech entrepreneurs bricole the evolution of business process management for their activities Adnan MAALAOUI Business Process Management Journal 01/2015
Entreprendre dans la diversité, oui ... mais de quelle diversité parle-on ? Adnan MAALAOUI Entreprendre et innover 01/2014
Les gens différents développent d’extraordinaires compétences Rony GERMON, Adnan MAALAOUI Entreprendre et innover 01/2014
Les seniorpreneurs : motivations, profils et accompagnement Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU Entreprendre et innover 01/2014
Linking intuition and entrepreneurial intention: a comparative study among French and US student entrepreneurs Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management 01/2014
An exploratory study of seniorpreneurs: a new model of entrepreneurial intentions in the French context Adnan MAALAOUI, Sylvaine CASTELLANO, Imen SAFRAOU International Journal of Entrepreneurship and Small Business 01/2013
Back to the future: adoption and diffusion of innovation in retro-industries Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU European Journal of Innovation Management 01/2013
Développement durable et santé publique. Vers un nouveau modèle d'une santé égalitaire Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI La Revue des Sciences de Gestion 01/2012
L'entrepreneuriat des seniors Adnan MAALAOUI, Sylvaine CASTELLANO, Imen SAFRAOU Revue Française de Gestion 01/2012
Singularité du processus entrepreneurial chez les séniors : un entrepreneuriat social et solidaire Imen SAFRAOU, Adnan MAALAOUI, Sylvaine CASTELLANO La Revue des Sciences de Gestion 01/2012
Le développement durable comme mode de prévention des risques énergétiques : une approche par les capacités d’absorption. Le cas de la voiture électrique chez Renault. Sylvaine CASTELLANO, Judith SCHREMPF, Adnan MAALAOUI Management et Avenir 01/2011
What came first : the resources or the stakeholders expectations ? The case of teh electric car Sylvaine CASTELLANO, Judith SCHREMPF, Adnan MAALAOUI Journal of Euromarketing 01/2011
Book
Title Authors Source Date
Le Crowdfunding - Les clés du financement participatif Adnan MAALAOUI Ellipses 01/2014
Chapter
Title Authors Source Date
“Cruel Intention” or “Entrepreneurship Intention”: What did you expect? An overview of the Entrepreneurship Intention research field - an interaction perspective Rony GERMON, Gaël BERTRAND, Charles PEREZ, Adnan MAALAOUI, Myriam RAZGALLAH New Trend on Cognitive Entrepreneurship 10/2017
Le crowdfunding, une nouvelle voie de financement pour les PME Adnan MAALAOUI Le Grand livre de l'économie PME chez Gualina 01/2014
Valeurs entrepreneuriales et organisation : entre querelles et continuité Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI Le Management par les Valeurs / Lavoisier 01/2011
Academic communication
Title Authors Source Date
Fostering entrepreneurial intentions in disabled men and women: Investigating the roles of alertness and perceived health Rony GERMON, Adnan MAALAOUI Diana Conference 10/2017
Geographic dimension, information asymmetry, and the success of crowdfunding campaigns in collaborative economies Rony GERMON, Gaël BERTRAND, Nessrine OMRANI, Charles PEREZ, Adnan MAALAOUI Collaborative Economy 06/2017
The role of NGO’s promoting refugee entrepreneurship: Comparing three institutional environments Adnan MAALAOUI, Sibylle HEILBRUNN, Aki HARIMA ICSB 01/2017
DEVELOPING ENTREPRENEURIAL INTENTION OF DISABLED PEOPLE: INVESTIGATING THE ROLES OF ALERTNESS AND PERCEIVED HEALTH Adnan MAALAOUI 11/2016
How “Benjamin Button” & Subjectif age … fighting Time? Effect of rejuvenating trend on entrepreneurial intention among elderly Adnan MAALAOUI, Judith PARTOUCHE, Imen SAFRAOU 01/2016
Les microfendements de la ligitimité: une analyse des capacités dynamiques des seniorentrepreneurs Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU 01/2016
“Antécédents de l’intention entrepreneuriale chez les étudiants : une tentative par les valeurs personnelles de Schwartz” Chiraz AOUINA MEJRI, Gaël BERTRAND, Adnan MAALAOUI 01/2016
“Cruel intention” or “entrepreneurship intention: what did you expect ? An overview of the entrepreneurship intention research field – An interaction perspective” Adnan MAALAOUI, Gaël BERTRAND, Charles PEREZ, Rony GERMON 01/2016
“Geographic Dimension, Information Asymmetry, and The Success Of Crowdfunding” Nessrine OMRANI, Gaël BERTRAND, Charles PEREZ, Rony GERMON, Adnan MAALAOUI 01/2016
“Student and openness to change Toward a personal values approach of entrepreneurial intention” Chiraz AOUINA MEJRI, Gaël BERTRAND, Adnan MAALAOUI 01/2016
Effects of Death Anxiety and generativity on The Formation of Senior Entrepreneurial Intentions Adnan MAALAOUI, Judith PARTOUCHE, Imen SAFRAOU 01/2014
Elder driving the TPB: Death around the corner Or resurrection? The impact of anxiety toward death on the entrepreneurial intention of the senior: A modeling perspective Adnan MAALAOUI, Judith PARTOUCHE, Imen SAFRAOU 01/2014
"Young" and "Old" go together! Acquiring and spreading knowledge within intergenerational entrepreneur teams. The French case Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI ICSB 2013 01/2013
Elder driving the TPB: Death around the corner … Or resurrection? The impact of anxiety toward death on the entrepreneurial intention of the senior: A modeling perspective. The impact of family structure, marital status and the parental model on business creation process by young Tunisian entrepreneurs Adnan MAALAOUI Babson pré conference 01/2013
Impact de la formation en entrepreneuriat sur l'attitude des étudiantes à la création de projets innovants. Une étude auprès des jeunes issues de grandes écoles de commerce Françaises. Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI Workshop : Innovation et genre 01/2013
Le rôle de l’entrepreneur institutionnel au sein des logiques territoriales : Le cas du secteur viti-vinicole français Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI 6ème Atelier << Stratégies, Espaces et Territoires >> 01/2013
Linking Intuition and entrepreneurial Intention : A comparative Study among French and U.S Student entrepreneurs Adnan MAALAOUI, Sylvaine CASTELLANO, Imen SAFRAOU The Sixth Annual Edition of the International Conference “Research, Production and Management” 01/2012
No Country For Old Men Entrepreneurial Intention Among Elderly. The French Case. Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU Babson College Entrepreneurship Research Conference (BCERC) 2012 01/2012
Chicken and egg - Who comes first ? Episode 1 Sustainable Development and Renault's Absorptive capacity. The case of electric car Sylvaine CASTELLANO, Judith SCHREMPF, Adnan MAALAOUI Colloque AIMS 2011 01/2011
Entrepreneurial intention among seniors : An application to French entrepreneurs Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU International Council on Small business and entrepreneurship 01/2011
Impact de la capacité d'absorption individuelle sur la performance de la succession dans le cadre familiale : le cas du successeur Adnan MAALAOUI Sherbrooke, Université Bishop's 01/2011
Le rôle de la capacité d'absportion organisationnelle et individuelle dans la réussite de l'accompagnement : Étude auprès des incubateurs Adnan MAALAOUI Sherbrooke, Université Bishop's 01/2011
Le rôle du réseau personnel et de la capacité d'absorption du Sucesseur lors d'une transmission successorale. Le cas d'une entreprise française Adnan MAALAOUI 7ème Congrès de l'Académie de l'Entrepreneuriat 2011 01/2011
No Country for Old Men...and Women ! Lintention entrepreneuriale chez les seniors : Le cas français Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU 7ème Congrès de l'Académie de l'Entrepreneuriat 2011 01/2011
Successional transmission between predecessor and successor : the role of personal network and absorptive capacity in the French family business Adnan MAALAOUI International Council on Small business and entrepreneurship 01/2011
The role of successor's absorptive capacity in french family business Adnan MAALAOUI Written Institute for Family Business 01/2011
What came first : The resources or the stakeholders' expectations ? The case of the electric car Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI First Interdisciplinary Coference on Stakeholders, resources and value creation 01/2011
Exploring the determinants of entrepreneurship among new graduates : implications for an effective entreprneurial marketing Adnan MAALAOUI Entrepreneurship : bridging global boundaries 01/2010
From individual learning to inter organizational knowledge Adnan MAALAOUI The 11th European Conference on Knowledge Management 01/2010
Les déterminants de la capacité d’apprentissage interorganisationnel dans les alliances stratégiques Adnan MAALAOUI Groupe de recherche sur les Capacités Organisationnelles (GCO) : Colloque Management des capacités o 01/2010
The process of successoral transmission in family business revisited through Nonaka and Takeuchi. The case of French SME Adnan MAALAOUI Entrepeneurship : bridging global boundaries 01/2010
Press Article
Title Authors Source Date
Crowdfunding & e-crowdfunding : un état des lieux Adnan MAALAOUI Les Echos 01/2012
Crowdfunding et Open Hardware : entre Dilemme & continuité ? Adnan MAALAOUI Les Echos 01/2012
Le digital entrepreneuriat et digital entrepreneur : challenges, outils et perspectives Catherine HEADLEY, Adnan MAALAOUI Les Echos 01/2012
Les "seniorpreneurs" ou l’entrepreneuriat des seniors, analyse d’un nouveau phénomène Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU Les Echos 01/2012
Les seniorpreneurs : grands oubliés de la présidentielle ? Sylvaine CASTELLANO, Adnan MAALAOUI, Imen SAFRAOU Les Echos 01/2012
Le contenu d’une étude de marché pour créateurs d'entreprise Adnan MAALAOUI, Valentine MAHDAVY-AUNIS Dynamique entrepreneuriales 01/2010
Case study
Title Authors Source Date
Blini et la commercialisation d'une nouvelle catégorie de produits Karim ERRAJAA, Adnan MAALAOUI, Jean-Louis MARTINEZ 01/2013
Go Voyages Ou comment optimiser ses ventes sur le web ? Karim ERRAJAA, Adnan MAALAOUI, Jean-Louis MARTINEZ 01/2013
Le cognac Martell à la reconquête du marché français Karim ERRAJAA, Adnan MAALAOUI, Jean-Louis MARTINEZ 01/2013
ESTIME : A la conquête du marché de la maroquinerie pour homme Adnan MAALAOUI CCMP 01/2011
LA CROISSANTERIE : Une entreprise aux multiples possibilités Adnan MAALAOUI CCMP 01/2011
NAELIE: Une nouvelle marque dans la cour des grands Adnan MAALAOUI CCMP 01/2011